ЧОТИРЬОХЕТАПНА МОДЕЛЬ ЗАСТОСУВАННЯ ШІ В НАУЦІ

Опубліковано: П'ятниця, 08 серпня • 2025

На сайті Times Higher Education опублікована стаття Еріка Цуя "Чотирьохетапна структура категоризації інструментів штучного інтелекту для досліджень" ("A four-part framework to categorise AI tools for research"). У ній автор пропонує системний підхід до застосування ШІ на кожному етапі дослідницького процесу.

За останні три роки з’явилася значна кількість спеціалізованих інструментів, орієнтованих саме на потреби науковців. Вони здатні підвищити ефективність майже кожної фази дослідження – від зародження ідеї до підготовки публікацій.

У даній роботі автор пропонує класифікувати інструменти ШІ відповідно до традиційних етапів наукового процесу:

Рання фаза – пошук ідей, аналіз літератури, визначення ключових питань.

Огляд літератури – узагальнення та систематизація інформації, виявлення основних досліджень у галузі.

Аналіз даних – обробка результатів, виявлення тенденцій, перевірка гіпотез, формування нових ідей.

Підготовка рукопису – оформлення результатів, підготовка публікацій, презентацій та наукових комунікацій.

Серед найкорисніших можливостей ШІ для науковців – аналіз даних, оптимізація експериментального дизайну, поглиблений пошук і відстеження цитувань, підготовка документації та підтримка рецензування. Однак автор наголошує на необхідності критичного підходу: враховувати алгоритмічні упередження, ризики конфіденційності та неточність даних.
Важливо використовувати ШІ для доповнення, а не заміни людського судження, зберігати та резервувати результати роботи, експортувати дані в інші системи та постійно вдосконалювати власне мислення. Адже ринок інструментів штучного інтелекту розвивається надзвичайно швидко, і лише ті науковці, хто вміє адаптуватися, зможуть максимально ефективно використати його можливості.

➤ Більш детально ознайомитися з матеріалом можна за покликанням: A four-part framework to categorise AI tools for research.