ВІДГУК

Відкриті освітні ресурси (Open Educational Resources (OER) – це матеріали для навчання, викладання та дослідницької діяльності в будь-якому форматі та середовищі, які:

знаходяться суспільному надбанні або захищені авторським правом;

видані за відкритою ліцензією, що дозволяє безкоштовний доступ, повторне використання, перепризначення, адаптацію та повторне розповсюдження іншими особами (термін запропонований на Форумі ЮНЕСКО 2002 р.).
(UNESCO. Recommendation on Open Educational Resources (OER).

OER можуть включати: повні курси, модулі курсів, відкриті підручники, навчальні програми, лекції, посібники для студентів, конспекти викладання, домашні завдання, вікторини, лабораторні та аудиторні заняття, педагогічні матеріали, відео, інтерактивні матеріали, такі як симуляції чи рольові ігри, інструменти оцінювання та багато інших ресурсів, програмне забезпечення, програми (включаючи мобільні додатки) та будь-які інші навчально-корисні матеріали.
Термін «OER» не є синонімом онлайн-навчання, електронного навчання або мобільного навчання. Багато OER, крім використання в цифровому форматі, також можна роздруковувати.
(UNESCO. Guidelines for open educational resources (OER) in higher education.)

Зарубіжні дослідники запропонували наступні можливості для відкритих освітніх ресурсів:

Зберігання – можливість завантажувати, зберігати, дублювати;

 Повторне використання – можливість використання вмісту різноманітними способами (у класі, у навчальній групі, на веб-сайті, у відео тощо);

Перегляд – можливість  адаптувати, коригувати, змінювати (зокрема, перекладати іншими мовами);

Ремікс – можливість поєднувати оригінальний або змінений вміст з іншим матеріалом для створення чогось нового (наприклад, включати вміст у мешап);

Поширення – право ділитися копіями оригінального вмісту, своїми редакціями або своїми реміксами з іншими (наприклад, передавати копію вмісту колезі).

Wiley, D., & Hilton III, JL (2018). Визначення педагогіки з підтримкою OER. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 19 (4).

 

➤ Офіційні джерела про відкриті освітні ресурси:

• Рекомендація ЮНЕСКО щодо відкритих освітніх ресурсів (OER) – Recommendation on Open Educational Resources (OER), UNESCO, 25 November 2019

• Мандат ЮНЕСКО щодо OER – UNESCO’s mandate in OER, UNESCO,April 21, 2022

• Open Educational Resource (Ресурс ЮНЕСКО)

➤ Корисні посилання:

Колесникова Т. О., Щербатюк Т. Г. ВІДКРИТА ОСВІТА І ВІДКРИТІ ОСВІТНІ РЕСУРСИ: ПІДРУЧНИКИ. [Video]. YouTube. 25 липня 2022

Колесникова Т. О., Щербатюк Т. Г. ВІДКРИТА ОСВІТА І ВІДКРИТІ ОСВІТНІ РЕСУРСИ: Оформлення цитувань та елементів вихідної інформації у відкритому підручнику як першоджерелі. [Video]. YouTube. 03 серпня 2023

Колесникова Т. О., Щербатюк Т. Г. ВІДКРИТА ОСВІТА І ВІДКРИТІ ОСВІТНІ РЕСУРСИ: Оформлення цитувань та елементів вихідної інформації в адаптованому чи реміксованому відкритому підручнику. [Video]. YouTube. 02 вересня 2023

Щербатюк Т. Г., Колесникова Т. О. ВІДКРИТА ОСВІТА І ВІДКРИТІ ОСВІТНІ РЕСУРСИ: ЛІЦЕНЗІЇ CREATIVE COMMONS. [Video]. YouTube. 13 липня 2022

CRUST. Постери (OER)

 Embrace the Open - Серія вебінарів-воркшопів Європейської спільноти бібліотекарів за відкриту освіту, що ставить за мету допомогти ентузіастам відкритої освіти отримати базові знання і заглибитися в практичний досвід роботи з відкритими освітінми ресурсами, яким щиро діляться учасники спільноти.