Відкрита наука (Open Science) визначається Виконавчим агентством ЄС з досліджень як "підхід до досліджень, заснований на відкритій спільній роботі, що підкреслює обмін знаннями, результатами та інструментами на якомога більш ранньому етапі та в найширших масштабах".
Відкрита наука охоплює різноманітні практики, насамперед відкритий доступ до публікацій, відкриті дослідницькі дані, відкриті робочі процеси, програмне забезпечення/інструменти з відкритим кодом, громадянську науку, відкриті освітні ресурси та відкрите рецензування тощо (Європейська комісія з відкритої наукової політики).
Відкрита наука – це новий підхід до наукових досліджень. Результати досліджень надаються у відкритий доступ іншим користувачам на якомога ранішому етапі. Змінюються спосіб спілкування дослідників між собою і контакт із суспільством загалом. Відкрита наука сприяє надійності та самокорекції науки. Відкритий доступ до науково обґрунтованих знань також є ключовим для суспільного та глобального впливу університетів.
European University Association активно підтримує університети у переході до відкритої науки, тісно співпрацюючи з Експертною групою ЄС з відкритої науки. Асоціація виділяє три ключові сфери відкритої науки:
• універсальний і постійний відкритий доступ до наукових результатів у справедливій екосистемі наукових публікацій;
• дослідницькі дані, доступні для пошуку, сумісні та багаторазові (FAIR);
• інституційні підходи до оцінки досліджень (EUA Open Science Agenda 2025).
У межах європейських ініціатив відкритої науки розбудовується OpenAIRE (Open Access Infrastructure for Research in Europe) – європейська електронна інфраструктура відкритої наукової комунікації. В її основі лежить дослідний граф OpenAire, який пов’язує публікації, дослідні дані, дослідницькі програми з дослідниками, їх організаціями, фінансуючими агентствами та дослідницькими спільнотами. Для пов’язування наукових даних широко використовуються цифрові ідентифікатори DOI та ORCID. OpenAIRE є офіційним репозитарієм грантових програм ЄС, всі публікації, що оприлюднюються в межах цих грантових програм, включаються в нього. Крім того, проіндексовані також статті таких вагомих постачальників наукових даних, як arXiv.org, Europe PubMed Central, а також статті з інших авторитетних джерел.
На офіційному сайті Міністерства освіти і науки України у розділі Відкрита наука опубліковані Методичні рекомендації щодо управління науковими даними для закладів вищої освіти та наукових установ у частині визначення механізмів збереження та повторного використання наукових даних. Методичні рекомендації розроблені робочою групою з питань управління науковими даними, утвореною наказом Міністерства освіти і науки України від 30.05.2024 No 780.
➤ Докладніше про Методичні рекомендації - в інформаційному листі від МОН.
ВІДКРИТІ НАУКОВІ ПРАКТИКИ. НАВЧАЛЬНИЙ ПОСІБНИК.
У цьому посібнику зібрано матеріали з відкритої науки, орієнтовані на практичне навчання у відкритому освітньому середовищі для покращення рівня прозорості наукових досліджень. Він насамперед призначений для здобувачів другого та третього рівнів вищої освіти (магістерського та освітньо-наукового), які планують упроваджувати принципи і практики відкритої науки під час проведення досліджень у різних галузях, зокрема в інформаційних та природничих науках і технологіях. Видання також буде корисне і для досвідчених учених і для керівництва наукових установ та закладів вищої освіти, бібліотекарів, фахівців з підтримки досліджень та управління науковими даними.
Основні розділи посібника:
• Принципи відкритості та відкрита співпраця;
• Відтворюваність досліджень;
• Керування дослідницькими даними та відкриті дані;
• Публікація результатів досліджень у відкритому доступі;
• Відкрите дослідницьке програмне забезпечення;
• Залучення громадськості до науки;
• Відкрите рецензування та оцінювання наукових результатів;
• Політики відкритої науки;
• Відкриті освітні ресурси;
• Відкриті інновації та трансфер знань.
Посібник є результатом проєкту OPTIMA (Відкриті практики, прозорість та доброчесність для сучасної вищої школи, 618940-EPP-1-2020-1-UA-EPPKA2-